ΕΙΔΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΖΩΝΗ
ΜΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟ ΔΡΑΜΑΣ
Του Τζίμα Μαργαρίτη,βουλευτή
Ενθαρρυντική για το νομό μας είναι η, υπό συζήτηση, ίδρυση Ειδικής Οικονομικής Ζώνης στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας.
Μια οικονομική ζώνη ελευθέρων συναλλαγών, φιλική για το επενδυτικό κεφάλαιο όπου θα ισχύουν μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές για τις επιχειρήσεις και απλούστερη διαδικασία αδειοδότησης για όσους επιθυμούν να επενδύσουν στην περιοχή, σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα
Μετά τη λαίλαπα τη μνημονίου, την αποτυχία του οποίου άπαντες πλέον συνομολογούν, η ελληνική πολιτεία δείχνει κάποια έστω αντανακλαστικά και στρέφεται σε αναπτυξιακές παρεμβάσεις δικαιώνοντας τον Αντώνη Σαμαρά και τη στάση του τα δύο τελευταία χρόνια.
Το σχετικό σχέδιο που έχει επεξεργάζεται η Γενική Γραμματεία Επενδύσεων προβλέπει:
Για τις επιχειρήσεις και τις επενδύσεις που θα εγκαθίστανται στις ΕΟΖ θα ισχύσουν μεταξυ άλλων οι παρακάτω βασικές κατηγορίες κινήτρων:
α) Φορολογικά κίνητρα και συγκεκριμένα μειωμένος φορολογικός συντελεστής των κερδών, στο 8%-9%, αντί του 25% που ισχύει σήμερα.
β) Απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης. Η αρμοδιότητα θα περάσει σε ένα διαγραμματειακό όργανο στο οποίο θα συμμετέχουν οι γενικές γραμματείες των συναρμοδίων υπουργείων και οι γενικές γραμματείες των περιφερειών. Η έκδοση και ο έλεγχος των αδειών θα γίνεται από μια ειδική ομάδα διοίκησης έργου και όχι από τις υπηρεσίες διαφορετικών υπουργείων.
Οι άδειες θα πρέπει να εκδίδονται εντός διμήνου, ενώ σε δύσκολες περιπτώσεις το ανώτατο χρονικό όριο θα είναι 5 μήνες. Εάν η υπηρεσία δεν αποφανθεί εντός αυτού του διαστήματος, τότε η άδεια θα θεωρείται σιωπηρώς εκδοθείσα με περιεχόμενο αυτό της αίτησης του ενδιαφερόμενου επενδυτή. Επιπλέον, θα προβλέπεται η διαδικασία αυτοαξιολόγησης, κατά τα πρότυπα της βασικής αρχής που έχει υιοθετηθεί στον πρόσφατο νόμο 3982/2011 (για την αδειοδότηση των μεταποιητικών επιχειρήσεων), δηλαδή ο επιχειρηματίας με υπεύθυνη δήλωση θα δεσμεύεται ότι έχει κάνει τις απαιτούμενες ενέργειες, θα λαμβάνει τις άδειες και ο έλεγχος από τις υπηρεσίες θα έπεται. Τέλος, προβλέπεται κατάργηση του διοικητικού ελέγχου του Δημοσίου στις πράξεις των ανωνύμων εταιρειών.
γ) Ειδικό δικαιοδοτικό καθεστώς. Μία από τις βασικές αιτίες καθυστέρησης και εμπλοκής πολλών επενδύσεων είναι οι διάφορες προσφυγές στη δικαιοσύνη. Προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο αυτό, εξετάζεται στις ΕΟΖ να ισχύουν όχι τρεις βαθμοί δικαιοδοσίας, αλλά οι υποθέσεις να εκδικάζονται μέχρι και δεύτερο βαθμό και οι αποφάσεις να είναι αμετάκλητες. Επίσης, προωθείται η δημιουργία μιας διοικητικής επιτροπής επίλυσης διαφορών.
Με βάση της ως τώρα ενδείξεις μπορεί κανείς να μιλήσει για μία σημαντική πρωτοβουλία που θα αναστρέψει το κύμα φυγής των επιχειρήσεων προς τις γειτονικές Τουρκία και Βουλγαρία οι οποίες έχουν μικρότερο κόστος παραγωγής με πολύ χαμηλότερους μισθούς. Αντίθετα στην υπό επεξεργασία ελληνική ΕΟΖ το ειδικό καθεστώς ΔΕΝ θα επεκταθεί στις εργασιακές σχέσεις. Τα κίνητρα για τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις θα είναι αμιγώς φορολογικά και θεσμικά.
Το σχέδιο για την ίδρυση ΕΟΖ θα πρέπει να εγκριθεί και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Υπό φυσιολογικές συνθήκες οι Ειδικές Οικονομικές Ζώνες απαγορεύονται στην Ευρώπη ως αθέμιτος ανταγωνισμός.
Μόνο η Πολωνία εξασφάλισε κάποιες ΕΟΖ τις οποίες κατοχύρωσε κατά την προ-ενταξιακή της διαδικασία.
Ωστόσο στη Ευρώπη υπάρχει κατανόηση ότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα οι συνθήκες δεν είναι φυσιολογικές και δείχνουν διατεθειμένοι να συναινέσουν στη δημιουργία ΕΟΖ στη Ελλάδα. Αυτό τουλάχιστον προέκυψε από πρόσφατη τοποθέτηση του Επιτρόπου Όλι Ρεν.
Θα είναι άλλωστε μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους Έλληνες επιχειρηματίες και για το ευρωπαϊκό κεφάλαιο να κάνει πράξεις της διακηρύξεις του για επενδύσεις στην Ελλάδα. Αλλά και μια σημαντική ανάσα για την περιφέρεια μας που μαστίζεται από την ανεργία και κινδυνεύει με ερήμωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου